هر چند اين پرونده درحالحاضر به بايگاني سپرده شده است اما چون مهمترين پرونده تهديد حريم آثار تاريخي بهشمار ميآيد، از اين حيث حائز اهميت است. البته هنوز شيريني اين پرونده به کامما ننشسته بود که از گوشه و کنار اخباري مبني بر تهديد آثار به گوش ميرسد. عبور راهآهن اصفهان- شيراز از نزديکي تخت رستم نيز بار ديگر تهديد حريم آثار تاريخي را به يادمان ميآورد.
يکي از مهمترين عوامل تهديد حريم آثار تاريخي انجام پروژههاي عمراني است که ازسوي سازمانها، وزارتخانهها و نهادهاي مختلف در اقصينقاط کشور اجرا ميشود.
مواردي مانند تهديد حريم نقش رستم، احداث رستوران در حريم برج قابوس که خود را براي ثبت در زمره آثار جهاني آماده ميکند، عمليات حفاري وزارت نفت در نزديک چغازنبيل و موارد مشابه ديگر و البته ساخت سدها در محلهاي مختلف، ممکن است که بهطور مستقيم و يا غيرمستقيم باعث تهديد آثار تاريخي شود.
اما به راستي چه مکانيزمي را بايد اتخاذ کنيم تا تمدن کهن خود را همراه با پيشرفت در زمينههاي مختلف حفظ کنيم؟
\"سيدمحمدتقي محصلهمداني\"، رئيس کميسيون قضايي و حقوقي مجلس درباره تهديد حريم آثار تاريخي ميگويد: سازمان ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري بايد حريم تمام آثار تاريخي را شناسايي کند و در مورد پروژههاي عمراني و ساخت و سازها در اين اطراف اين آثار سياست پيشگيري را در نظر بگيرد.
وي ميگويد: البته بسياري از اين آثار قبلاً شناسايي شده ولي بايد دايرةالمعارفي از تمامي آثار ثبت شده و در حال ثبت تهيه شود.
محصل همداني تأکيد ميکند: بعد از گردآوري و مشخص شدن آثار بايد فهرست تمامي اين آثار به سازمانهاي مختلف اعلام شود تا حريم آنها حفظ شود.
محصلهمداني ادامه ميدهد: شهرداريها بهخصوص در شهرهايي که بافت تاريخي دارند، بايد از دادن هر گونه مجوز ساخت و ساز در نزديکي اين آثار جلوگيري کنند.
\"محمدصادق نيرومند\"، عضو ديگر کميسيون قضايي نيز ميگويد: دستگاههاي اجرايي موظف هستند که اگر عملياتي را در نزديکي يک اثر تاريخي انجام دهند مجوزهاي لازم را دريافت کنند.
وي تأکيد ميکند: حتي ممکن است احداث يک بنا در کنار يک اثر باستاني تخريبي ايجاد نکند، اما باعث تهديد حريم منظري آن باشند.
نيرومند با اشاره به مشکلات تهديد حريم آثار ميافزايد: براساس دستور اخير رئيسجمهور اختلافات بين دستگاهها بايد بهطور مسالمتآميز در دولت حل شود و دستگاههاي اجرايي مختلف نيز بايد در مورد عمليات پروژههاي عمراني با هم هماهنگ باشند.
نيرومند با اظهار اينکه نظارت گريزي و بيتوجهي سازمانهاي دولتي به قانون از عوامل تهديد حريم آثار است، ميگويد: بايد به قانون احترام گذاشت و مجلس نيز مکانيزمهاي مقابله با قانونشکنان را تهيه ميکند.
\"فضلالله موسوي\"، عضو کميسيون قضايي و حقوقي مجلس نيز در ارتباط با تهديد حريم آثار تاريخي تأکيد ميکند: هر کشوري براي حفظ ميراث فرهنگي خود قوانين خاص و مشخصي دارد و کشور ما نيز قوانين خاص خود را در اين مورد داراست.
وي با بيان اينکه هويت يک ملت به تاريخ و فرهنگ آن کشور وابستگي دارد، يادآور ميشود: ايرانيها با ديدن مساجد، ابنيه تاريخي و اماکن کهن احساس غرور ميکنند و آن چيزي که باعث غرور و اقتدار کشور است، بايد حفظ شود.
موسوي با تأکيد بر وجود قانون حريم آثار تاريخي ميگويد:به نظر من قوانين جامعي در اين خصوص وجود دارد که بايد استخراج شود ولي به هر حال و درصورت داشتن قوانين جديد، اعضاي کميسيون فرهنگي مجلس بايد گامهاي جدي را بردارند.
وي ميافزايد: البته ممکن است که قانوني در مورد حريم آثار وجود داشته باشد ولي وجود نقصهاي جزيي قابليت اجراي آن را کمرنگ کرده است.
عضو کميسيون قضايي با بيان اينکه بعضي از قوانين نيز در عمل توسط دستگاههاي ذيربط اجرا نميشوند، تصريح ميکند: صدا و سيما، رسانهها و جرايد بايد با يک اطلاعرساني کامل و جامع هم افکار عمومي و هم افکار نهادهاي اجرايي را در مورد تخريب آثار حساس کنند.
بهنظر ميرسد به رغم داشتن قوانين کافي بحث حريم آثار هنوز ادامه دارد و شايد موارد متعددي در گوشه و کنار کشور از نقص حريم آثار روي ميدهد، اما هي
چگاه جنبه رسانهاي پيدا نميکند.
وزارتخانهها، نهادها و سازمانها بايد در اجراي هر گونه پروژه در اطراف آثار باستاني هماهنگيهاي لازم را با سازمان ميراث فرهنگي بهعمل آورند تا بعدها خسارتي متوجه آنها نشود، چرا که درهر صورت اينگونه سازمانها متضرر ميشوند.
و البته سازمان ميراث فرهنگي بايد با تهيه ليست کاملي از آثار خود، حريم آنها را به کمک يگان پاسداران ميراث فرهنگي حفظ کند.
106/M
انتهای پیام/